دوربین های تحت شبکه چیست؟
مقالات و اطلاعاتی از دوربین های مدار بسته
دوربین های تحت شبکه چیست؟
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 13:54

در چند سال اخیر تعداد بسیار زیادی از دوربین های تحت شبکه وارد بازار شده اند و از آنها در بسیاری از پروژه های امنیتی و سیستم های نظارتی استفاده شده است. در این میان نشریات و مجله های تجاری نیز با اشتیاق و علاقه ایی وصف ناپذیر بخش های مهمی از انتشارات خود را بررسی،معرفی آخریت تکنولوژی ها و دوربین های موجود در بازار ،اختصاص داده اند .با وجود تمام این تلاش ها از طرف نشریات و مجلات مذکور هرچند شاید برای بعضی از کاربران و مشتریان خاص سیستم های نظارتی یک دید کلی در زمینه ی دوربین های مدار بسته تحت شبکه ایجاد شده باشد،اما همچنان نگرانی هایی در این زمینه گریبان گیر بسیاری از کاربران عادی است . دلیل دیگری نیز برای این مسئله وجود دارد و آن هم توضیح و بیان بی مورد بسیاری از مسائل نامربوط،تحت عنوان دوربین های تحت شبکه است. و به همین دلیل بسیاری بسیاری از جست و جو ها برای مشخص کردن این که یک محصول برای کاربرد های امنیتی حرفه ایی مناسب است یا خیر؟ به پاسخ قانع کننده ای نمی انجامد.

در پاسخ به مشکلات و سوالات مطرح شده باید گفت این مشکل تنها برای بخش های خاصی از سیستم های مبتنی بر دوربین های تحت شبکه مطرح نیست بلکه در مورد درک صحیح از کلیت سیستم نیز مشکلات مشابهی وجود دارد . آیا واقعا یک نظارت تصویری پیچیده با استفاده از یک سیستم نظارتی گران قیمت ،کاری قابل توجیه و عاقلانه است؟

محدودیت های یک سیستم درست هنگامی که خطاهای سیستم نظارت تصویری از حد و مرز مجاز خود خارج می شود به صورت ناگهانی افزایش می یابد.

آیا در محیط تحت نظارت یک سیستم مدیریت نظارت تصویری مناسب وجود دارد که کاربر بتواند به خوبی و با سرعت به محتویات تصاویر ضیط شده دسترسی داشته باشد؟

آیا می توان همه ی تصاویر ضبط شده توسط تعداد زیادی از دوربین های موجود در سیستم نظارت را ذخیره کرد و در صورت لزوم دوباره آنها را پخش کرد؟

آیا کیفیت تصاویر ضبط شده کافی است و آیا کل سیستم نظارت تصویری از قابلیت اطمینان لازم برخوردار است؟

پاسخ به تمامی این سوالات ارزش یک سیستم کامل و بی نقص را مشخص می کند و همچنین به طور واضحی نشان می دهد که باید مفاهیمی مانند  ip over video  را به طور کامل و مفصل توضیح داد و نقاط ابهام آن را از منظر یک کاربر عادی برطرف کرد. برای این منظور باید نقش دوربین های آنالوگ و ip را در این سیستم ها به طور کامل توضیح داد.

تصاویر ویدئویی در یک شبکه مبتنی بر ip به همراه دوربین های آنالوگ و دوربین های sd:

فناوری استفاده از شبکه به کاربران اجازه می دهد تا دوربین های ip و رکوردهای مختلفی را در سراسر یک ساختمان و محیط های مجاز اطراف آن نصب کنند. همچنین در هنگام طراحی یک پرو ژه سیستم های نظارتی سی سی تی وی آزادی عمل زیادی به طراحان می دهد. کاملا مشخص است که برای استفاده از تمام مزایای یک سیستم ip  به یک سیستم مدیریت ویدئویی نیز نیاز است.

سیستم های مدیریت تصاویر ویدئویی semsyو view-p ساخت شرکت معروف دالمیر به کاربران امکان جست و جوی سریع و مناسبی را در بین تصاویر ویدئویی ضبط شده می دهد. برای این سیستم های مدیریت تصاویر مهم نیست که رکوردها در کجای شبکه قرار داده شده اند و یا اینکه چه تعدادی از آنها در یک شبکه وجود دارند.

علاوه بر این سیست مدیریت تصاویر ویدئویی می تواند به تمالم تصاویر ،صرف نظر از فرمت آنها دسترسی داشته باشد.

همچنین برای ایجاد تسهیل در دسترسی به تصاویر زنده ،مانند آنچه در مورد تصاویر ضبط شده وجود دارد،تمامی دوربین های ضبط کننده ی تصاویر به وسیله ی مشخصه ی ip خود آدرس دهی شده اند.البته دوربین های آنالوگ به ضبط کننده هایی وصل شده اند که توسط شناسه ی ip خود آدرس دهی شده اند. بنابر این به محض اینکه نیاز به استفاده از تصاویر بود ابتدا مشخص می شود که یک دوربین آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرد یا یک دوربین ip سپس تصاویر ان بر روی صفحه ی نمایش قابل مشاهده است ، چراکه این سیستم مدیریت تصاویر ویدئویی قادر است تا تصاویر مربوط به هر استانداردی را نشان دهد.

تفاوت ای مهمی بین دو مقوله ی کنترل از راه دور یک دوربین آنالوگ و کنترل از راه دور دوربین های تحت شبکه وجود دارد. یک دوربین ip تحت شبکه توسط یک نرم افزار تحت وب کنترل می شود در حالی که دوربین های آنالوگ برای کار با نرم افزارهای view-p و semsy  آماده شده اند. دوربین های آنالوگی که در انها از تکنولوژیpix-in-cam استفاده شده است به طور مستقیم از جانب رکوردها به وسیله ی کابل های ویدئویی کواکسیال به صورت از راه دور کنترل می شوند این روش که کنترل utc نامیده می شود نیاز به کابل کشی مجزایی در کنار کابل های ویدئویی برای کنترل دوربین ندارد. کنترل از راه دور کلیه فانکشن های دوربین های ptz نیز توسط یک واسط rs232 در هردو نرم افزار view-pو semsy امکان پذیر است. این دو نرم افزار مدیریت کنترل دوربین های آنالوگ را به همان راحتی که برای دوربین های ip امکان دارد.ممکن می سازند.

مهمترین تفاوتی که بین کنترل از راه دوردوربین های آنالوگ و دوربین های تحت شبکه وجود دارد در نحوه ی اتصال آنها به رکوردها می باشد.تصاویر دوربین های آنالوگ توسط کابل های ویدئویی کواکسیال و یا utp به رکوردها منقل می شوند .بنابراین همواره این تضمین وجود دارد که تصاویر مربوط به این دوربین ها ضبط می شود حتی در مواردی که در ان شبکه دچار load over شود و یا اشکالی در ساختار شبکه به وجود آمده باشد و یا این که به طور موقت از کار افتاده باشد.

فقدان استاندارد:

بحث در مورد دوربین های تحت شبکه معمولا محدود به بعضی از ویژگی های خاص این دوربین های می شود.

بحث هایی مانند رزولوشن دوربین ها که بیشتر با معیار مگاپیکسل سنجیده می شود. اما چه فایده ای برای کاربرانی دارد که مدت ها از دوربین هایی که از پیش تعیین شده اند  استفاده می کنند. استفاده از تعداد زیادی از دوربین ها با رزولوشن های چند مگاپیکسلی قسمت های بزرگی از منابع یک شبکه را اشغال خواهد کرد .وقتی قرار است محدوده ی وسیعی از محیط پیرامون تنها توسط یک یا دو دوربین به تنهایی مورد نظارت قرار گیرد . استفاده از دوربین های چند مگاپیکسلی انتخاب عاقلانه ای به نظر می رسد.چرا که باید بتوان بر روی بر روی قسمت های متفاوت تصاویر این دوربین به اندازه ی کافی زوم کرد. اما وقتی محیط تحت نظارت یک دوربین محدود است مثل یک در و یا وزودی یک مکان نیاز به استفاده از دوربین های چند مگاپیکسلی احساس نمی شود.علاوه بر این راه های زیادی برای بهبود جزئیات تصاویر دوربین هایی که چند مگاپیکسلی نیستند وجود دارد.

تکنولوزی ابداعی و پیشرفته ی pix in com که توسط شرکت دالمیر ابداع شده است باعث می شود که جزییات تصویر در تقاطعی که در سایه قرار گرفته اند به خوبی تقاطعی از تصویر باشد که در روشنایی مناسبی قرار دارند . این ویژگی ها به دلیل داینامیک رنج وسیع و قدرت تفکیک رنگ بالای این دسته از دوربین هاست.

با این وجود ترسیم نموداری برای نشان دادن کارایی یک دوربین کار مشکلی است.در دیتاشیت دوربین های تحت شبکه معمولا بیشترین سرعتی را که با آن دوربین ها می توانند اطلاعات را بر روی شبکه ارسال کنند. بیان شده است. فقط کاربرانی که با بسیاری از دوربین های تحت شبکه کار کرده اند می توانند تنظیمات بیان شده در دیتاشیت ها را بر روی دوربین ها اعمال کنند.

تقریبا هیچ شرکت سازنده ای کمترین سرعت ارسال اطلاعات محصول خود را که در آن تصاویر دوربین ها با حداکثر کیفیت و با فریم ریت کامل در شبکه ارسال می شوند را در دیتاشیت محصولات خود بیان نمی کند. نموداری که نشان دهنده ی کارایی دوربین ها باشد، معیار بسیار مناسبی برای مقایسه دوربین ها و نیز محاسبه ی منابع مورد نیاز در شبکه خواهد بود.

جدا از تنظیمات یک انکودر مشخصات این نمودار بستگی زیادی به تصویر و نیز میزان حرکات در صحنه ی مورد تصویر برداری دارد. وقتی در تصاویر ،یک شی متحرک وجود دارد سیستم اسکن پیشرفته امکان بسیار حیاتی و کارایی است که باعث می شود تا کیفیت تصاویر در سرعت های پایین ارسال اطلاعات حفظ شود.

معمولا نتایج حاصل از تست های مستقلی که در مجله ها منتشر می شود هیچ شرح مناسبی در مورد این موضوع بیان نشده است . و برای کاربران همواره این مسئله مجهول خواهند ماند که از چه روشی برای تست این انکودر ها استفاده شده است؟ معمولا شرکت های تولید کننده دوربین ها و ضبط کننده های تصاویر از روش های خاص خود استفاده می کنند تا بتوانند مرز کیفیت محصولات خود را پیشتر ببرند.

توصیه های فنی:

تعداد مشتریان وابسته به قابلیت اطمینان کل سیستم در دراز مدت و برآورده شدن انتظارات کاربران از لحاظ کیفیت و پایداری سیستم است. با این وجود بحث های زیادی در مورد مزیت ها و معایب دوربین های تحت شبکه وجود دارد اما این نکته بسیار مهم نباید فراموش شود این مسئله است که دوربین به عنوان یک عنصر مجزا نباید مورد بررسی قرار بگیرد بلکه باید کل سیستم به صورت یک پارچه مورد بررسی قرار داد.

سوالاتی که در این جا مطرح می شود و باید قبل از هر چیز ی به آنها جواب داد.سوالخریداران برای حل مشکلات خود برای مانیتور کردن محیط پیرامون خود به چه چیری نیاز دارند؟ آیا جزییات تصاویر ضبط شده از صحنه های حساس به اندازه ی کافی زیاد هست تا بتوان از آنها در دادگاه های قضایی به عنوان یک مدرک استفاده کرد؟ آیا سیستم نظارتی مورد نظر نیاز به داشتن گواهی و لایسنس خاصی (مانند KALAGATE و یا  KASSEN UVV)  دارد؟ آیا سیستم مدیریت تصاویر ویدئویی از کارایی لازم برای جست و جو کارآمد تصاویر را دارد؟ آیا سیستم ویدئویی جدید قابلیت کار کردن با یک سیستم ویدئویی موجود را دارد؟ آیا در مکان مورد نظر یک سیستم قدیمی تر وجود دارد که به سیستم جدید متصل شود ولی بدون تغییر باقی بماند ؟ چه هزینه هایی را کاربر به غیر از خرید سیستم باید بپردازد؟ آیا می توان پیشنهاد کرد تا از یک سیستم مخصوص آنالیز تصاویر ویدئویی برای مانیتورینگ اتوماتیک محیط پیرامون استفاده شود؟

اگر سیستم های جدید بتوانند با سیستم های قدیمی تر به خوبی کار کنند به کاربران این امکان را می دهند که بتوانند از نسل مختلف این سیستم ها در کنار یکدیگر استفاده کنند. همچنین وجود پگشتیبانی و قطعت یدکی برای دوره های زمانی طولانی مدت باعث ایجاد اطمینان از امنیت سرمایه گذاری انجام شده برای خرید سیستم امنیتی می شود. سیستم های نظارتی با گسترش ساختمان ها و نیز افزایش نیاز های شخصی کاربران به سرعت در حال رشد است.تمام این سوالات باید قبل از طراحی یک سیستم نظارت تصویری از طرف کاربران به طو کامل پاسخ داده شود.

شرکت دالمیر تمام توانش را در تکنولوزی های خود به کار گرفته است. و آموزش های جامع و فراگیری را برای نصابان سیستم های امنیتی در نظر گرفته است. مشابه آموزش هایی که برای کاربران این گونه سیستم ها در نظر گرفته است.

شرکت مستقر در REGENSBURG بزرگترین سیستم IP/CCTV دنیا را طراحی و راه اندازی کرد.برای مثال در ویتنام تجارب خود را در این زمینه و در سطح جهانی گسترش داده الست. و تمامی

آن چرا که برای این پروژه های بزرگ انجام داده است برای این پروژه های کوچک نیز انجام خواهد داد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: